نوشته ها

ساعت اتوماتیک چیست و چگونه کار می‌کند؟

ساعت اتوماتیک چیست

توضیخی درباره ساعت اتوماتیک به‌صورت ویدیو

ساعت اتوماتیک چیست و نحوه کارکرد آن چگونه است؟

ساعت‌های اتوماتیک درون خود نوعی سیم پیچ خودکار دارند که به کمک آن و فنر موجود در موتور می‌توانند با کمک فعالیت روزمره دست به کار خود ادامه دهند. به همین دلیل زمانی که برای مدتی طولانی از این ساعت استفاده نمی‌کنید ممکن است از کار بیفتد. اما پس از تکان دادن مجدداً فعال می‌شود. در ادامه به پرسش ساعت اتوماتیک چیست، برخی از ویژگی‌های ساعت اتوماتیک، نحوه کارکرد آن و تفاوت آن با دیگر ساعت‌های موجود در بازار می پردازیم.

موتور ساعت اتوماتیک

ساعت اتوماتیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مهم‌ترین ویژگی یک ساعت اتوماتیک عدم نیاز آن به وجود باتری و یا دیگر وسایل تأمین‌کننده انرژی است. که در دسته بندی ساعت های اتوماتیک می‌توانید این ساعت ها را پیدا کنید. در واقع این ساعت با استفاده از انرژی حرکت دست می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. همین موضوع به عنوان یک توجیه اقتصادی دلیل خرید این ساعت توسط بسیاری از افراد محسوب می‌شود. این ساعت انرژی دریافتی از حرکات دست را برای یک مدت بسیار محدود در خود ذخیره کرده و زمانی که ساعت از مچ دست باز می‌شود از انرژی ذخیره خود استفاده می‌کند. یک ساعت اتوماتیک سالم در صورتی که به طور مناسب شارژ شده باشد امکان کارکرد بین ۱۲ تا ۴۸ ساعت بدون وقفه را خواهد داشت.

ساعت بدون باطری

ساعت اتوماتیک تا چه اندازه دقیق است؟

نحوه کارکرد ساعت اتوماتیک و ذخیره‌سازی انرژی در آن باعث می‌شود که برخی از کاربران تصور کنند این ساعت از دقت کافی برخوردار نیست. اما در جواب این سؤال باید گفت در صورتی که متریال به کار رفته در ساخت این ساعت از نوع درجه یک باشد، کیفیت کارکرد و دقت آن تقریباً مشابه ساعت‌های کوارتز است که با باتری کار می‌کنند.

نحوه کارکرد ساعت اتوماتیک چیست؟

ساعت‌های اتوماتیک از طریق حرکات مکانیکی و سنتی کار می‌کنند. در واقع یک قطعه بزرگ تعبیه شده در این ساعت می‌تواند ارتعاشات مربوط به حرکات بازوی کاربر را در طول روز دریافت کرده و آن را به صورت چرخشی درآورد. این چرخش باعث پیچاندن فنر اصلی در داخل ساعت می‌شود. بنابراین تنها زمانی ساعت کار می‌کند که کاربر آن را در طول روز به مچ دست خود بسته باشد. حال که دانستیم ساعت اتوماتیک چیست، توجه به این نکته مهم است که در ساعت‌های اتوماتیک جدید کاربر تنها با حرکات روزمره می‌تواند ساعت خود را کوک کند.

ساعت اتوماتیک چگونه کوک می‌شود؟

در صورتی که این ساعت برای مدتی طولانی از دست خارج شده و بلا استفاده باشد، میزان انرژی ذخیره شده آن پایان می‌یابد. در این حالت ساعت از کار افتاده و برای استفاده مجدد نیاز است تا دوباره تنظیم شود. برای این کار باید با قرار دادن تاچ ساعت روی عدد صفر، آن را در راستای افقی و یا به چپ و راست به مدت ۳۰ ثانیه تکان دهید. این ساعت‌ها نسبت به ساعت‌های کوارتز به صرفه‌تر هستند. زیرا در صورت استفاده از مواد با کیفیت در ساخت آن، عمر آن بسیار بالاتر از ساعت‌های کوارتز است.

تاریخچه ساعت‌ اتوماتیک چیست؟

ساعت‌های اتوماتیک قدمت بسیار زیادی دارند و این تکنولوژی برای اولین بار در سال 1770 توسط ساعت ساز سوئیسی ابراهیم لوئیز پرلت رونمایی شد به همین دلیل محبوبیت آن‌ها در بین کاربران بیشتر از انواع دیگر ساعت‌های موجود در بازار است. اصالت موتور این نوع از ساعت‌ها نیز محبوبیت آن‌ها را بیشتر کرده‌اند. اما با همه این پیچیدگی‌ها، ساعت‌های مکانیکی با ضعف‌هایی نیز روبرو بودند که نتیجه آن طراحی و ساخت ساعت‌های کوارتز به عنوان رقیب ساعت‌های اتوماتیک شد. نامگذاری این ساعت به نبضی و یا لمسی نیز به دلیل تبلیغات و فروش بیشتر بوده است.

اولین ساعت اتوماتیک

تفاوت ساعت‌های اتوماتیک و ساعت‌های کوارتز

پیش از خرید ساعت باید برخی از نکات مربوط به این دو نوع ساعت را بدانید. بدین تریب بهتر می‌توانید بین انتخاب این دو نوع تصمیم‌گیری کنید.

تفاوت ساعت اتوماتیک و کوارتز

تفاوت در کارکرد

ساعت اتوماتیک به دلیل نحوه کارکرد خود نیازمند استفاده روزانه است. در غیر اینصورت ذخیره انرژی آن نهایتاً پس از ۲۴ ساعت پایان یافته و ساعت اصطلاحاً می‌خوابد این مقدار ممکن است برای بعضی ساعت‌ها بیشتر و کمتر باشد. بنابراین با توجه به توضیحاتی که در مورد ساعت اتوماتیک چیست و نحوه کارکرد آن داده شد، در زمان استفاده مجدد نیاز به تنظیم دوباره خواهند داشت. اما در ساعت‌های کوارتز به دلیل استفاده از باتری و ایجاد لرزش از طریق بلور کوارتز، موتور دستگاه به طور دائم در نوسان بوده و چرخ دنده‌ها را حرکت می‌دهد. این مهم‌ترین تفاوت این دو نوع ساعت است که به بستن آن‌ها به دور مچ دست مربوط می‌شود.

از لحاظ دوام

در این مورد باید گفت ساعت‌های مکانیکی دارای دوام بسیار بالایی هستند. به طوری که می‌توانند عمر زیادی داشته باشند. اما ساعت‌های کوارتز با وجود تحمل ضربه‌پذیری بالا، عمر کوتاه‌تری داشته و احتمال خرابی قطعات و از کار افتادن آن‌ها برای همیشه بیشتر است.

از نظر نگهداری

ساعت‌های کوارتز به دلیل داشتن باتری به نگهداری چندانی نیاز ندارند. تنها پس از مدتی نیاز به تعویض باتری خواهند داشت تا به کار خود ادامه دهند. در صورتی که ساعت‌های اتوماتیک دارای پیچیدگی‌های بیشتری بوده و به همین دلیل نیاز به نگهداری بهتر دارند. توصیه می‌شود این ساعت‌ها بین ۳ الی ۴ سال یکبار سرویس شوند. بدین ترتیب عمر آن‌ها بیشتر شده و دقت آن‌ها در نشان دادن زمان افزایش می‌یابد. روغن‌های چرخ دنده در این ساعت‌ها کارکرد دنده‌ها را تنظیم می‌کنند. به همین دلیل بهتر است همانند ماشین‌ها به طور مداوم سرویس شوند.

نحوه تشخیص ساعت اتوماتیک چیست؟

همانطور که پیش از این اشاره شد، ساعت‌های اتوماتیک با حرکت دست کار می‌کنند. نوسانگر موجود در این ساعت عمل چرخاندن فنر اصلی را به طور خودکار انجام می‌دهد. از این رو با حرکت دست کاربر این نوسانگر قادر به انتقال انرژی بوده و کارکرد ساعت ادامه می‌یابد. اکنون با اطلاعاتی که در مورد پرسش ساعت اتوماتیک چیست کسب کردید، زمانی که به عقربه‌های ساعت مکانیکی نگاه کنید متوجه می‌شوید که عقربه ثانیه شمار به طور پیوسته و مدام در حال حرکت است. در حالی که در ساعت‌های کوارتز به این صورت نیست. این عقربه‌ها از باتری تغذیه می‌کنند و عقربه‌های ثانیه شمار در این ساعت به صورت تیک تیکی حرکت کرده و حرکت آن دقیقاً در هر ثانیه اتفاق می‌افتد. اما این حرکت در ساعت مکانیکی به صورت پیوسته است.

شاید حال که فهمیدیم ساعت اتوماتیک چگونه کار می‌‎کند و تفاوت ساعت کوارتز با اتوماتیک چیست قصد خرید ساعت اتوماتیک را داشته باشید که می‌توانید با مراجعه با ساعت‌های اتوماتیک در فروشگاه اینترنتی روژ واچ برای خرید این ساعت‌ ها با کمترین قیمت اقدام کنید.

دیدگاهی در مورد “ساعت اتوماتیک چیست و چگونه کار می‌کند؟

  1. samira گفت:

    خب چه کاریه ساعت اتوماتیک وقتی ی باطری کار رو راه بندازه و دقشتم بیشتر باشه؟ اصلا چرا باید گرونتر باشه؟

    1. admin گفت:

      بخاطر اینکه به باطری نیاز ندارند و یک شاهکار هنری محسوب میشن و در عین قطعات و پیچیدگی ییشتری دارن که اونهارو گرونتر میکنه

  2. callmeali گفت:

    سلام ساعت اتوماتیک ساعت مکانکی محسوب میشه؟

    1. admin گفت:

      بله ساعت اتوماتیک جزو ساعت‌های مکانیکی هیتش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *